Beoordeling deelnemers (Zwolle)

De 2 bijeenkomsten van groep A vonden plaats op de Inspiratiezolder van de Droom van Zwolle. Er waren in totaal 14 deelnemers van diverse scholen vanuit verschillende delen van het land.
De bijeenkomsten werden door de deelnemers goed gewaardeerd.

De gemiddelde totaalbeoordeling op de schaal van 1-5 was: 4.4

De evaluatievragen (met de gemiddelde waardering):

  • Ik heb inzicht gekregen in de bouwstenen bij de basisvaardigheden rekenen (gem.: 4.4 ).
  • Ik heb inzicht gekregen in de relatie tussen het geautomatiseerd beheersen van de basisvaardigheden en de voortgang in de rekenontwikkeling (gem.: 4.3 ).
  • Ik heb de Profieltoets rekenen en het Rekenmuurtje (incl. het oefendeel) leren gebruiken  (gem.: 4.7 ).
  • De analysemogelijkheden  op groepsniveau van de toets sluiten goed aan bij mijn werksituatie (gem.: 4.1 ).
  • De analysemogelijkheden  op individueel niveau van de toets sluiten goed aan bij mijn werksituatie (gem.: 4.5 ).
  • Ik heb meer zicht gekregen op het onderbouwen van een passend rekenaanbod met haalbare doelen (gem.: 4.1 ).
  • Ik zou de profieltoets aanbevelen aan collega’s (gem.: 4.9 ).

 

Reacties van deelnemers.

Nu kan ik zeggen: "Ik snap Bareka"!
duidelijke opbouw van de module en zeer praktisch ingericht.
zonder cursus is het lastig om alles uit het programma te halen, het biedt veel mogelijkheden
Fijne setting om kennis te maken met het programma.

Alle andere reacties, die werden geplaatst na afloop van de module, op een rij:

  • Sommige dingen moet ik gewoon gaan doen
  • best wel lastig om wegwijs te worden in de toets.
  • niet duidelijk waar je de overzichten kon printen, we deden het zonder ‘gebruiksaanwijzing’
  • veel informatie en de 2e bijeenkomst meer diepgang, dat vond ik wel fijn
  • fijn dat je buiten de contactmomenten ook goed te bereiken bent voor het stellen van vragen
  • het doel was het leren werken met het programma en dat is gelukt.
  • ook tijd genoeg om ervaringen uit te wisselen
  • duidelijke uitleg!
  • mooi programma. Kan wel ingewikkeld zijn voor een ‘leek’.
  • fijn dat er concrete tips worden gegeven
  • de layout op de website is voor mij onoverzichtelijk, er wordt gesproken over fasen, items, drempels, met getallen die op elkaar lijken

Ook nog enkele tips ter verbetering van de cursus, die we waar mogelijk gaan meenemen naar de volgende groepen:

  • het mocht nog wel iets langer duren om het helemaal ‘in de vingers’ te krijgen
  • Cursisten als ‘klas’ gebruiken en daarmee de toets maken, rekenmuurtje bekijken en analyses maken
  • Nog iets meer concreet kijken naar leerlingen / groep en wat je eruit kunt halen
  • Achtergrondinformatie wat minder uitgebreid, meer praktisch
  • de eerste keer niet toegekomen aan het leerlingprofiel, dat was cruciaal geweest voor het begrijpen van Bareka met de methodes
  • De eerste bijeenkomst wel veel informatie, liever wat meer praktijk en ‘sparren’ met iemand die al meer weet
  • meer tijd voor de analyse en het gesprek n.a.v. de casussen
  • iets ruimere locatie.
  • de bijeenkomsten hadden wat verder uit elkaar gemogen, nu te weinig tijd om er echt goed mee aan de slag te kunnen (mede door drukke periode op school)
  • 1e bijeenkomst was voor mij zinvoller dan de 2e, veel had ik zelf al werkend ontdekt.
  • misschien nog eens een vervolg n.a.v. enkele maanden ervaring?
    de beginsituatie niet te hoog inschatten
  • verhelderend, maar kan evt. compacter worden aangeboden, door goede toelichting op de verschillende termen (fasen, items, drempels)

Tips ter verbetering van het programma (toets- en oefendeel):

  • Het is wel veel omvattend, zodat het bijna niet te doorgronden is.
  • het zou nog overzichtelijker / simpeler kunnen
  • inlogcode voor elke leerkracht.
  • beknopte versie van de analyse
  • duidelijker handleiding
  • het naast elkaar zetten van 2 opeenvolgende toetsen om ‘groei’ te laten zien, dat is ook voor de leerling fijn om te zien
  • overzichtelijker maken van de rapportages
  • overzicht genereren van gebruikersnaam en de zelf aangemaakt wachtwoorden
  • vragen of de downloads eerst geprint kunnen worden